Kunst-Hop 1 for de 0-2-årige i Lejre

Rytmeleg for de 0-2-årige i vuggestue og dagpleje i Lejre Kommune.
Vi skal synge, hoppe, danse, spille på instrumenter, lege med bolde, faldskærme, tørklæder og meget mere!

Undervisningen varetages af en rytmiklærer fra Lejre Musikskole (se under hver institution). I undervisningen vil børnene med udgangspunkt i sang, lege med musikalske elementer som f.eks. rytmer, dynamik og klang, styrke børnenes motorik, både grov- og finmotorikken, lege med deres fantasi, lære mindre instrumenter at kende, som f.eks. rasleæg og trommer og meget mere.
Rytmeleg stimulerer børnenes naturlige interesse for musik, styrker de sociale, sproglige, motoriske og følelsesmæssige kompetencer samt udviklingen af krop og sanser.

Her to piger i gang med danseforløbet for de 0- 2 årige i Kumult!

Læringsmål

Hvert enkelt Kunst-Hop er udviklet, så det understøtter pædagogiske mål inden for et eller flere læreplanstemaer i Den styrkede pædagogiske læreplan.

Kunsthoppene i Lejre har som pædagogisk mål, at barnet:

  • gennem rytmik prøver kræfter med forskellige kreative processer
  • oplever hvordan kunstarten kan bruges til at skabe kunstneriske udtryk i børnehøjde.
  • prøver gennem musik og ord at udtrykke sig på forskellige måder.
  • udvikler sit ordforråd og får nye måder at udtrykke sig om verden

Læringsmålene understøtter disse pædagogiske mål for læreplanstemaerne:

Kultur, æstetik og fællesskab

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Alsidig personlig udvikling

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

Kommunikation og sprog

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Krop, sanser og bevægelse

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse

Social udvikling

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse

Indhold

I rytmikforløbet vil rytmikundervisere fra Lejre Musikskole gennem sange, bevægelseslege, rytmeøvelser, musiklytning og andre musikalske aktiviteter stimulere børnenes naturlige interesse for musik.

Hver rytmiktime vil være struktureret på samme måde fra gang til gang, så børnene hurtigt føler sig trygge og tør være med i aktiviteterne. Gentagelse er vigtig og derfor vil de første timer have nogenlunde samme indhold, hvorefter der vil komme nye musikaktiviteter til. Det er derfor også altid den samme gruppe børn, der skal deltage i musiktimen i det enkelte forløb.

Det pædagogiske personale, som kender børnene, er med til at sørge for at etablere et godt og trygt læringsrum, så rytmikunderviserne kan fokusere på de musiske aktiviteter. Det forventes at minimum to medarbejdere deltager i hver rytmiktime. Det skal så vidt muligt være de samme medarbejdere hver gang, så de ved, hvad der skal ske i timen og kan hjælpe børnene bedst muligt og efterfølgende kan bruge sangene og legene med børnene.

Børnene må meget gerne være klar til rytmikundervisningen, som skal foregå i et lokale, som er egnet til musiske og fysiske aktiviteter, og hvor dørene kan lukkes, så der ikke er unødvendige forstyrrelser.

Det er ikke et krav, at institutionen har instrumenter (ex. trommer, rasleæg, maracas, triangler osv.), men hvis I har lidt forskelligt, må det meget gerne stilles frem, inden timen starter.

Forberedelse til rytmiktimen

For at få mest ud af rytmiktimen skal den ansvarlige pædagog sørge for:

  • at det er den samme gruppe børn (omkring 15) og voksne, der deltager hver gang
  • at mulige instrumenter er stillet frem
  • at børnene er forberedt på, at de skal til rytmik og sidder i en rundkreds, når vi starter
  • at hjælpe de børn, der måske har svært ved at være med til aktiviteterne
  • at man selv deltager aktivt i sangene og aktiviteterne, så børnene hurtigere bliver trygge ved at deltage i aktiviteterne

Det er helt bevidst, at sangene synges i et lyst toneleje, da dette passer til børnenes stemmeleje. Det kan føles højt for voksne, men syng med alligevel, der er plads til alle nuancer af stemmen.

Brug rytmik ved siden af/efter rytmikforløbet
For at hjælpe det pædagogiske personale til at bruge sangene, øvelserne og legene endnu mere i deres dagligdag med børnene, fastlægges et kort 10 minutters midtvejsmøde, hvor de deltagende pædagoger og rytmikunderviseren sammen kommer med forslag til, hvordan pædagogerne kan fortsætte med at bruge indholdet fra rytmikforløbet.

Til mødet vil vi bede jer komme omkring disse punkter:
• Vælg en sang -enten fra rytmikken eller en I selv kender, som I vil bruge på en anderledes måde sammen med børnene. Det kunne være, at I laver en ny tekst til melodien, laver bevægelser til sangen, laver en ny leg til sangen eller bruger den som en funktionssang, når børnene skal klædes på og af, når der skal ryddes op eller vaskes hænder osv.

• Aftal hvordan I vil prøve at lege og eksperimentere med børnene de uger rytmikforløbet varer. Undervejs i rytmikforløbet viser børn og pædagoger, hvordan de har brugt sangene, og de sidste 5 min. af rytmiktimen taler rytmikunderviseren og de deltagende pædagoger om, hvordan det fungerede at lege med og bruge sangene i en helt anden sammenhæng end rytmiktimen.

• Tal også om, hvis der er noget i rytmikforløbet, der skal være anderledes: måden man begynder, er der børn, der skal ses og høres lidt mere osv. Er der særlige øvelser og lege, I gerne vil bruge mere tid på end andet.

Forberedende møde

For at styrke samarbejdet mellem det pædagogiske personale og rytmikunderviserne skal alle involverede pædagoger deltage i en forberedende workshop, hvor dele af forløbet gennemgås.

Workshop for pædagoger: 10. september 2024 kl. 15-17
Lokation: Hvalsø Kulturhus, Skolevej 12, 4330 Hvalsø

Tidsplan 2024-2025

Den Grønne Kile
v/ Pernille
D1: Onsdage i ugerne 13-15 + 17-25 kl. 9.35-10.25
V1: Onsdage i ugerne 35-41 + 43-47 kl. 8.45-9.35
V2: Onsdage i ugerne 35-41 + 43-47 kl. 9.35-10.25
V3: Onsdage i ugerne 48-50 + 3-7 + 9-12 kl. 8.45-9.35 – obs! tirsdag i uge 4
V4: Onsdage i ugerne 13-15 + 17-25 kl. 8.45-9.35

Skjoldungerne
v/ Lone
V1: Tirsdage i ugerne 35-41 + 43 + 45-47 kl. 8.45-9.35
V2: Tirsdage i ugerne 35-41 + 43 + 45-47 kl. 9.35-10.25
V3: Tirsdage i ugerne 48-50 + 2-6 + 9-12 kl. 8.45-9.35
V4: Tirsdage i ugerne 13-15 + 18-26 kl. 8.45-9.35

Lærkereden
v/ Gitte
V1: Onsdage i ugerne 35-41 + 43-47 kl. 9.15-10.05

Lejre Børnehus
v/ Lone
V1: Mandage i ugerne 9-14 + 18-23 kl. 8.45-9.35
V2: Mandage i ugerne 9-14 + 18-23 kl. 9.35-10.25

Kirke Hyllinge
D1: Onsdage i ugerne 48-50 + 2-3 + 5-6 + 9-13 kl. 8.45-9.35, lærer: Gitte
D2: Mandage i ugerne 9-15 og 18-22 kl. 8.45-9.35, lærer: Anne

Birken
v/ Lone
V1: Onsdage i ugerne 34-41 + 43-46 kl. 9.00-9.50

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor pædagoger bedes evaluere deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke børnenes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik HER og kom til evalueringen

Kontaktinfo

Lone Nielsen Darger (40 46 86 85)
Pernille Mejer Richardt (31 47 74 06)
Gitte Paxevanos (21 73 31 52)
Hanne Hvass (23483085)
Bettie Uldal (20942882)

Scroll to Top