Musikskab i Sorø 24/25

Musikskab i Sorø bliver varetaget af Nikolaj Wolf (kontrabas m.m.) og Maja Blenner (fløjte) fra Sorø Musiske Skole. De to musikere kommer ud på skolerne en hel dag fra kl. 8.00 til kl. 14.00 (skolernes ringetider følges). Nikolaj og Maja vil lave skabende og kreativ musikundervisning med eleverne på 3. årgang.

Læringsmål

Musikskab er udviklet til musikfaget i 3.klasse og har som læringsmål, at eleven:

  • Får redskaber til at finde musikken i egne omgivelser og selv skabe musikinstrumenter
  • Får erfaring med den fysik, der ligger bag at skabe lyd og toner
  • Får erfaring med at eksperimentere med musik og være kunstnerisk skabende

Læringsmålene er koblet til disse færdigheds- og vidensmål for musikfaget i 3.kl.

Komposition

  • Eleven kan skabe musik med udgangspunkt i rytme, sprog og stemmebrug.

Musikalsk skaben:


Eleven kan udtrykke sig skabende i musikalske aktiviteter.

Musikudøvelse

  • Eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse med bevidsthed om egen og andres rolle i musikalsk udfoldelse.

Spil

  • Eleven kan anvende musikinstrumenter i enkle sammenspilsarrangementer

Indhold

Som InstrumentBygger skal klassen bygge deres egne musikinstrumenter: Vi bygger en panfløjte af rør, malerpinde, snor og tape, en trompet af en slange og tragt og en balje-bas af en spand og et kosteskaft. En træ-kalimba af blomsterpinde en strengeinstrument af fiskesnøre Og ikke mindst, så bruger vi lyde i rummet til at spille musik med. Vi folder ørerene ud og lytter til lyde i rummet. Til stilheden og til de lyde vi lave selv og kan lave selv med kroppen

InstrumentByggerne får indsigt i hvordan fysikken er på instrumenter:  hvad betyder længde og tykkelse ved tonen? Hvad betyder instrumentets materiale for klang og tone – og hvordan er det egentlig at vi hører?

Undervejs synger og spiller vi sange sammen og Maja og Nikolaj spiller også numre for børnene på kontrabas og fløjte 😊

Klasserne vil inden besøget få lidt materiale om, hvad der skal ske.

Forberedende workshop

For at styrke samarbejdet mellem musiklærer og musikunderviserne fra Sorø Musiske Skole skal alle involverede musiklærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. Vi præsenterer sangene og viser hvordan instrumenterne skal bygges og hvordan vi vil sætte børnene i gang med at skabe deres egne kompositioner.
De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af de musiske øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte undervejs i musikforløbet.

Workshoppen er udover forberedelse til musikforløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med kreative læringsprocesser med udgangspunkt i musikken.

Den forberedende workshop afholdes onsdag d. 6. august 2024 kl. 9:00-12.00
Sted: Sorø Musiske Skole, Rådhusvej 11, 4180 Sorø
.

Tidsplan skoleåret 24/25

Hver klasse får et besøg i tidsrummet kl. 8.00 til ca. 14.00.
Begyndelses- og sluttidspunkt tilrettelægges efter den enkelte skoles ringetider.

Frederiksberg Skole
3.a. Onsdag d. 4. september 202
3.b. Onsdag d. 11. september 2024
3.c. Onsdag d. 18. september 2024

Holbergskolen
3.a. Onsdag d. 8. januar 2025
3.b. Onsdag d. 15. januar 2025

Ruds Vedby Skole
3.a. Onsdag d. 22. januar 2025

Pedersborg skole
3.a. Onsdag d. 29. januar 2025

Sorø Borgerskole
3. a. og 3. b. Orkestermester

Stenlille Skole
3. a. og 3. b. Musikmester

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor lærerne opfordres til at evaluere deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til evalueringen

Scroll to Top