Arkitekturforløbet- 24/25

I samarbejde med den nyetablerede afdeling af Den Kongelige Akademis Arkitektskole i Kalundborg udbydes arkitekturforløbet HVERDAG & VERDEN for 4. årgang i Kalundborg Kommune.

Forløbet Hverdag & Verden skal sætte fokus på, hvor meget vigtig arkitektur, der findes rundt omkring børnene, og hvordan det kan forstås.
I forløbet undersøger eleverne den arkitektur, der omgiver dem i deres hjem og lokalområde, og sammen skal vi skabe verdener ud fra det, vi kender, mens vi digter videre. Vi tager udgangspunkt i elevernes yndlingsrum og folder sammen en lille verden ud i tegning og model gennem en proces, som skal skabe intuitive designmuligheder for eleverne.

Indhold og aktiviteter på dagen

I forløbet HVERDAG & VERDEN skal eleverne arbejde med at tegne og bygge deres yndlingsrum.
Vi starter med at danne et sprog for arkitekturen igennem en fællessnak om yndlingsrum. Herefter skal vi undersøge og tegne arkitekturen oppefra. Vores tegninger benytter vi til design af model med byggeklodser, som kan indgå i en model af rummet. Med modellerne af rummene skaber vi en fælles verden.

Gennem forløbet får eleverne lov til at tegne det, de ved, hvordan ser ud, mens vi øves os i det, som kan være svært at forestille sig. Eleverne får rum til at fordybe sig i deres egen tegning og model, mens vi også skal styrke det at tegne sammen i fællesskab.

Opgaverne opbygges efter et ønske om at understøtte elevernes intuitive kreativitet igennem en collage-proces. Eleverne øves i, at ting og tegninger godt må være skæve og uperfekte.

Forberedende arbejde på skolen:
Før forløbet skal eleverne forberedes på arkitekturforløbet ved at tænke på og finde deres yndlingsrum. Eleverne skal tage ét billede af rummet, som skal printes ud og medbringes til dagen for arkitekturforløbet. Det er vigtigt, at eleverne fokuserer på, hvilke rum de bruger i deres hverdag (fx et køkken, et drivhus, deres værelse, en kiosk, deres mormors tv-stue, en hestestald etc.).

Læringsmål

Målet med forløbet er at styrke børnenes syn på arkitekturen i og omkring dem, i deres lokalområde eller
i hjemmet.
Eleverne vil få kompetencer inden for, hvordan man tegner som en arkitekt, når vi arbejder med plantegninger, kort og opstalter.
Eleverne lærer, at arkitektur er mere end blot bygninger – det er en måde at udtrykke sig på, at fortælle historier og at skabe drømme om fremtiden og en selv.
Eleverne kan udtrykke sig kreativt og visuelt i tegning og model, samt udvikle et sprog for den
arkitektur, der omgiver os. Samtidig med at de får en dybere forståelse for, at de rum, de bevæger sig i til daglig,
er vigtig arkitektur, som er skabt gennem kreative processer.
Eleverne arbejder med:
Arkitektoniske udtryk, sprog og fortælling, form og funktion.

Planetary Boundaries. Foto: Karina Tengberg

Forberedende lærerworkshop

For at styrke samarbejdet mellem lærer og arkitekturformidler, så skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere kommer selv til at afprøve nogle af øvelserne fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte eleverne undervejs i arkitekturemnet: Hverdag&Verden.

Den forberedende workshop for faglærere i Håndværk og Design på 4. årgang:
Tid: D. 22/8 kl. 10.00-13.00
Sted: Arkitektskolen Kalundborg, Banegårdspladsen 2, 4400 Kalundborg.

Tidsplan for skoleåret 24/25

Alle dage er fra kl. 9.00-14.00

Bregninge Bjergsted Friskole
D. 11/11-2024
På egen skole

Buerup skole
D. 7/11-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Firhøjskolen
D. 8/11-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Friskolen Ubby
D. 4/11-2024
På egen skole

Gørlev Skole
D. 28/10-2024
På egen skole

Højbo Friskole
D. 14/11-2024
På egen skole

Høng Privatskole
D. 10/10-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Høng Skole
4.a: D. 31/10-2024
4.b: D. 1/11-2024
På egen skole

Hvidebækskolen
D. 9/10-2024
På egen skole

Kalundborg Friskole
D. 7/10-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Kirke Helsinge Skole
D. 15/11-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Løve Skole
D. 30/9-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Nyrup Skole
4.a: 24/10-2024
4.b: 25/10-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Rynkevangskolen
4.a: 3/10-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Rørby Skole
D. 12/9-2024
På egen skole

Skolen på Herredsåsen
4.a: 9/9-2024
4.b: 10/9-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Svallerup Skole
D. 5/9-2024
På egen skole

Svebølle Skole
D. 4/9-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 4, Indgang D

Sæby-Hallenslev Friskole
D. 2/9-2024
På egen skole

Tømmerup Fri- og Efterskole
D. 29/8-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Tømmerup Skole
D. 28/8-2024
På egen skole

Vinde Helsinge Friskole
D. 27/8-2024
På egen skole

Årby Skole
d. 4/10-2024
Kalundborghallen, Mødelokale 1, Indgang A

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.
I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til elev-evalueringen

Klik her for at komme til lærer-evalueringen

Scroll to Top