Kunst- og kulturforløb i Sorø Kommune 24/25 med Kulturkaptajner

I Sorø Kommune er Musikforløb i 0. klasse en del af ”KulturKaptajner i 0. klasse”. KulturKaptajner er Sorø Kommunes lokale børnekulturindsats. Alle elever i Sorø Kommunes 0. klasser inviteres med på en børnekulturel dannelsesrejse sammen med en kulturinstitution, en kunstner og lærere fra egen klasse.

Indhold

På deres rejse i kulturen besøger børnene en lokal kulturinstitution, hvor der venter dem en spændende oplevelse. Sammen med professionelle kunstnere og børnehaveklasselærere, de kender fra hverdagen, omsætter børnene efterfølgende deres oplevelser til egne kunstneriske udtryk. Gennem leg, fantasi, kreativitet og kunstnerisk håndværk eksperimenterer de med musik, teater, billedkunst eller historiefortælling – og skaber noget nyt.

Hvert forløb indeholder 2 besøg på/af en kulturinstitution og 16 timer sammen med en professionel kunstner. Kulturinstitutioner og kunstnere er koblet sammen på tværs af kunstarterne, så børnene oplever, at en oplevelse kan udtrykkes på mange forskellige måder.

KulturKaptajner i 0. klasse består af to forskellige forløb, hvor hvert barn oplever ét af forløbene:

Partnerskabsgruppe 3 – Kroppen på rejse
Partnerskabsgruppen består af Sorø Musiske Skole, danser Christina Ørbæk Mølgaard samt 0. klasser fra Frederiksberg Skole, Holbergskolen og Ruds-Vedby Skole.

Med bevægelse og musik tager kroppen på en tur rundt i verdenen, fantasiverdenen og verdensrummet. Vi skal rejse rundt til otte forskellige steder med hver deres kvalitet. Hvert sted undersøger vi forskellige bevægelsesmønstre, hvad vi kan med kroppen, følelser og arbejder med kropsbevidsthed.

Vi kommer bl.a. op til Månen hvor alle bevægelser er langsomme og vi bevæger os i slow-motion, vi tager ud i ørkenen og former hinandens kroppe til statuer, og vi rejser til Slaraffenland hvor alt er muligt og måske lidt gakket – vi danser med hele kroppen og går på opdagelse i børnenes egen fantasi. Vi mærker efter helt ind i knoglerne, deler oplevelser og optræder for hinanden.

Musik og bevægelse går hånd i hånd og musikken matcher historien, det sted vi rejser hen, og det vi skal lave der. Musikken er valgt ud fra hvad der passer til øvelserne og ud fra et kriterie om at børnene gerne må blive udfordret og høre musik og forholde sig til musik, de ellers ikke ville møde. Og det samme med instrumenterne. Ikke alle børn møder en tværfløjte eller en kontrabas i deres hverdag. Vi vil vise hvad instrumenterne kan og hvad musikerne kan på deres instrumenter. Og så selvfølgelig musikernes sammenspil: musikerne arbejder tæt sammen og leger sammen og derved opstår noget fælles større, ikke mindst med et publikum der engagerer sig.

Lige som musikken vil børnene blive udfordret i dans og præsenteret for bevægelser, de måske ikke lige oplever til hverdag. Det helt centrale er at give børnene en værktøjskasse, hvor deres egen fantasi og kreativitet får lov til at spire – give dem mulighed for at opdage og opleve sig selv og hinanden på nye måder. Dette styrker ikke blot barnet selv, men også hvordan det ser sine kammerater, så nye venskaber kan opstå. Vi kommer til at arbejde med forskellige materialer og kunstneriske udtryksformer fx kommer vi til at lave vores helt egne ”dansedyr” ud af gamle sokker og drømmeplaneter med farver og papir.

Partnerskabsgruppe 4 – Bjørne

Partnerskabsgruppen består af Sorø/ Dianalund Bibliotek, Kunstner og forfatter Ida Exner samt 0.klasser fra Sorø Borgerskole, Stenlille Skole og Pedersborg Skole.

Emnet Bjørne udspringer af bøgerne om hhv. Paddington (Tekst: Michael Bond, ill.: R. W. Alley) og Boris (Tekst og ill.: Ryan T. Higgins). Som Boris og Paddington er litteraturen fuld af bjørne, og især i billedbogsgenren finder man mange forskellige personligheder med tydelige temperamenter og blød pels. Boris er gnaven og overraskes over positive oplevelser. Paddington er modsat; naiv og venlig.

Disse runde væsner kan formidle mange forskellige tematikker. Fx. følelseslivet: Et vredt menneske kan minde om en farlig bjørn, og vrede indgår i et normalt menneskeligt følelsesliv. En bamse kan også være bærer af tryghed, når man sover med den og tager den med på tur. Naturen: Bjørne er vilde dyr, som lever i Skandinavien, men ikke i Danmark. En vild brunbjørn har brug for vild natur på størrelse med Fyn at fouragere i. Rasmus Klump tager på opdagelse i sit gode skib Mary, Peter Plys filosoferer over livets store spørgsmål og Lorna Scobie’s bjørn tænker kun på sig selv i ‘Bjørn vil ikke dele’! Det er da værd at undersøge, hvordan det mon er at være en bjørn…

I mødet med Sorø Bibliotek bliver børnene introduceret til fortællingens magiske univers. De skal lytte, lege og bruge alle deres sanser, når de går på opdagelse i bjørne-bibliotekets mange fortællinger.

Sammen med Ida Exner laver børnene fed bjørne-børnekunst til udstilling på skolerne og evt. på biblioteket.

Læringsmål

Kulturkaptajner i 0. klasse er udviklet, så det understøtter mål for Den åbne skole samt formål for faget og forskellige kompetenceområder i 0. klasse. De forskellige temaer, der arbejdes med i de fire forskellige partnerskabsgruppers kulturforløb, rækker således ind i flere kompetenceområder i 0. klasse afhængig af tematik.

KulturKaptajner arbejder i alle indsatser ud fra følgende formål:
• Alle 0–6-årige børn i Sorø Kommune inviteres på en kulturel dannelsesrejse med professionelle kunstnere og lokale kulturinstitutioner under overskriften æstetiske læreprocesser (fra indtryk til udtryk)
• Der afsættes midler til et fagligt og teoretisk kompetenceløft for alle pædagoger/lærere, kulturinstitutioner og kunstnere
• Stærke partnerskaber mellem Sorø Kommunes kulturinstitutioner, daginstitutioner/skoler og kunstnere. Projektindhold og forløb udarbejdes i et ligeværdigt samarbejde mellem alle fagligheder
• Der lægges vægt på en høj grad af forældreinddragelse og information

Kulturkaptajner

KulturKaptajner bygger på et ligeværdigt samarbejde mellem kunstnere, kulturinstitutioner og pædagoger, som i fællesskab udvikler og gennemfører et kulturforløb for børnene.

Som styringsredskab i design af de æstetiske læreprocesser anvendes Sommerfuglemodellen (Austring, 2018) i de forberedende workshops for alle fire kulturforløb. Læs mere om sommerfuglemodellen i udgivelsen: ”Det blev en sommerfugl! Inspiration til dagtilbudsbørns møde med kunst, kultur og kulturarv” af red. Bennyé D. Austring (2018).

Modellen lægger op til, at der arbejdes sammenhængende og kronologisk med tre elementer: Børnene skal inspireres til og forberedes aktivt på kunst- og kulturmødet (venstre vinge). Derefter skal de opleve kunst og kultur (kroppen). Og siden skal børnenes oplevelse, tanker og følelser fastholdes, uddybes og bearbejdes; kognitivt, følelsesmæssigt, socialt, sprogligt og kropsligt (højre vinge). Sommerfuglemodellen understreger også pointen i at inddrage både pædagoger, kulturinstitutioner og kunstnere i arbejdet med æstetiske læreprocesser i dagtilbud, netop fordi de kan tilføre læreprocessen noget forskelligt.

Forberedende lærerworkshop

For at styrke samarbejdet, så skal alle involverede lærere deltage i en tre timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås.

Der afholdes forberedende workshop/planlægningsmøde i hver partnerskabsgruppe på følgende tidspunkter:

0. årgang: KulturKaptajner (gr. 1)  – ”Kroppen på rejse”
Den forberedende lærerworkshop er for lærere i 0. klasse på Frederiksberg Skole, Holbergskolen og Ruds-Vedby Skole
Tid: Onsdag d. 2. okt. 2024, kl. 13.30-16.30
Sted: Sorø Musiske Skole

0. årgang: KulturKaptajner (gr. 2) – ”Bjørne”
Den forberedende lærerworkshop er for lærere i 0. klasse på Pedersborg Skole, Sorø Borgerskole og Stenlille Skole.
Tid: Man. d. 4. nov. 2024, kl. 13.30-16.30
Sted: Stenlille Skole

Tidsplan skoleåret 24/25

KulturKaptajner i 0. klasse afvikles i uge 46-51 (Kroppen på rejse) samt 18-23 (Kroppen på rejse) og uge 8-24 (Bjørne)

2024

Kroppen på rejse

Ruds Vedby Skole
0. årgang:
Onsdag d. 13/11: Koncert med Kulturkaptajnbandet kl. 9.00-9.45 på skolen og dans med Christina kl. 10-11
(Bandet kommer og stiller op fra kl. 8.15)

Dans med Christina:
Onsdage 21/11 og 28/11 kl. 9.00-9.45 samt
Torsdag d. 5/12 kl. 8.30-12.00

0. årgang: Afsluttende dansekoncert med Kulturkaptajnbandet + Christina
Tid: Mandag d. 9/12 kl. 10-11 (med Holbergskolen)
Sted: Sorø Musiske Skole i Teatersalen

Fernisering: Uge 50 (dato følger) for alle børn og forældre

Holbergskolen
0. årgang: Onsdag d. 13/11:
Koncert med Kulturkaptajnbandet kl. 11.30-12.15 og dans med Christina kl. 12.30-13.30
(bandet stiller op fra kl. 10.45)

Dans med Christina:
0. a: Onsdage d. 18/11 og 25/11 og
mandag d. 2/12 kl. 8.30-12.00
0. b: Onsdage d. 19/11 og 26/11 og
tirsdag d. 3/12 kl. 8.30-12.00
0. c: Onsdage d. 20/11 og 27/11 og
torsdag d. 4/12 kl. 8.30-12.00

0. årgang: Afsluttende dansekoncert med Kulturkaptajnbandet + Christina
Tid: Mandag d. 9/12 kl. 10-11 (med Ruds Vedby Skole)
Sted: Sorø Musiske Skole i Teatersalen

0. årgang:
Fernisering Sorø Musiske Skole
Uge 50 (dato følger)

2025

Kroppen på rejse

Frederiksberg Skole

0. a, b, c og d:
Tid: mandag d. 28. april 2025
kl. 9.00-9.45 (Bandet stiller op fra kl. 8.15): Dansekoncert med Kulturkaptajn-bandet
kl. 12.30-13.30: Danseworkshop m/ Christina Sted: Frederiksberg skole (Multisalen)

Kroppen på rejse v/ danser Christina:
0. a: Mandage d. 5/5, 12/5 og 19/5 kl. 8.30-12.00
0. b: Tirsdage d. 6/5, 13/5 og 20/5 kl. 8.30-12.00
0. c: Onsdage d. 7/5, 14/5 og 21/5 kl. 8.30-12.00
0. d: Torsdage d. 8/5, 15/5 og 22/5 kl. 8.30-12.00

0. a, b, c og d: Afsluttende dansekoncert med Kulturkaptajn-bandet og Christina
Tid: mandag d. 26. maj 2025 kl. 10-11
Sted: Sorø Musiske Skole

0.a, b, c og d: Afsluttende fernisering: Sorø Musiske Skole, Multisalen
Uge 23 (dato følger)

Bjørne

Stenlille Skole

0. a (v/ Ida)
Mandag d. 17/2: 1. kapitel
Mandag d. 24/2: 0.a besøger biblioteket – Bjørnerejse 1
Mandag d. 3/3: 2. kapitel
Mandag d. 10/3: 3. kapitel
Mandag d. 17/3: 0. a besøger biblioteket – Bjørnerejse 2
Mandag 24/3: 4. kapitel

0. b (v/ Ida)
Tirsdag d. 18/2: 1. kapitel
Tirsdag d. 25/2: 0.b besøger biblioteket – Bjørnerejse 1
Tirsdag d. 4/3: 2. kapitel
Tirsdag d. 11/3: 3. kapitel
Tirsdag d. 18/3: 0. b besøger biblioteket – Bjørnerejse 2
Tirsdag d. 25/3: 3. kapitel

Pedersborg Skole
0. a:
Onsdag d. 30/4: 0.a besøger biblioteket – Bjørnerejse 1
Onsdag d. 23/4: 1. kapitel (v/ Ida)
Onsdag d. 7/5: 2. kapitel (v/ Ida)
Onsdag d. 14/5: 3. kapitel (v/ Ida)
Mandag d. 26/5: 4. kapitel (v/ Ida)
Onsdag d. 4/6: besøger biblioteket – Bjørnerejse 2
0. b:
Fredag d. 2/5: 0.b besøger biblioteket – Bjørnerejse 1
Fredag d. 25/4: 1. kapitel (v/ Ida)
Fredag d. 9/5: 2. kapitel (v/ Ida)
Fredag d. 23/5: 3. kapitel (v/ Ida)
Tirsdag d. 27/5: 4. kapitel (v/ Ida)
Fredag d. 6/6: besøger biblioteket – Bjørnerejse 2
0. a og b:
Tirsdag d. 10/6: Fernisering

Borgerskolen
0. a:
Mandag d. 28/4: Ida besøger 0.a – 1. kapitel
Mandag d. 5/5: 0.a besøger biblioteket – Bjørnerejse 1
Mandag d. 12/5: Ida besøger 0.a – 2. kapitel
Mandag d. 19/5: Ida besøger 0.a – 3. kapitel
Mandag d. 26/5: 0.a besøger biblioteket – Bjørnerejse 2
Mandag d. 2/6: Ida besøger 0.a – 4. kapitel + fernisering
0. b:
Tirsdag d. 29/4: Ida besøger 0.b – 1. kapitel
Tirsdag d. 6/5: 0. b besøger biblioteket – Bjørnerejse 1
Tirsdag d. 13/5: Ida besøger 0.b – 2. kapitel
Tirsdag d. 20/5: Ida besøger 0.b – 3. kapitel
Tirsdag d. 27/5: 0.b besøger biblioteket – Bjørnerejse 2
Tirsdag d. 3/6: Ida besøger 0.b – 4. kapitel + fernisering

Evaluering

Der bliver til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til lærerevalueringen

Scroll to Top