Kunst-Hop 2 i Kalundborg Kommune

I Kalundborg Kommune er det Helle Janke, der fører de 3-4-årige børn ind i fortællingens verden. Sammen med Helle Janke kommer børnene til at eksperimentere med ord, sprog og historier. Og børnenes forestillingsevne kommer på arbejde i et skabende univers, hvor alt kan lade sig gøre.

Læringsmål

Hvert enkelt KUNST-HOP er udviklet, så det understøtter pædagogiske mål inden for et eller flere læreplanstemaer i Den Styrkede Pædagogiske Læreplan.
Kunst-Hop i Kalundborg: “Det eksperimenterende fortælleværksted” har som pædagogisk mål, at barnet:

  • gør sig erfaringer med det mundtlige fortællerum gennem at lytte til folkeeventyr, der er givet videre gennem generationer. 
  • eksperimenterer med genfortællinger og med improviserede fortællinger, som vi selv skaber i nu´et ved brug af vores fantasi. 
  • oplever et nærvær og en samhørighed i fortællerummet, som giver mod på og lyst til selv at bruge sproget fortællende.  

Læringsmålene understøtter disse pædagogiske mål fra læreplanstemaerne:

Kultur, æstetik og fællesskab

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Kommunikation og sprog

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Krop, sanser og bevægelse

  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
  • Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Indhold

Forløbet består af tre besøg à 1,5 times varighed pr. gang.

Hvert besøg kommer til at indeholde:

  • “Sidde-fortælling” hvor børnene er publikum og træner deres forestillingsevner, mens de lytter til historier. 
  • “Gøre-fortælling” hvor børnene med krop, sanser, bevægelser, følelser og fantasi fortæller historier, som de kender i forvejen, men som måske udvikler sig i nye retninger undervejs – vi improviserer!
  • Sange med historier, vi kan lege.
  • Musik og tegning som anderledes måder at fortælle på.

Praktisk:

  • Vi skal bruge et lokale med god plads, hvor vi kan arbejde uden at blive forstyrret.
  • Liggeunderlag/tæpper så alle børn kan ligge ned samtidigt.
  • Adgang til musikafspilning, enten via WIFI eller via en cd-afspiller.
  • Farveblyanter/oliekridt.
  •  “Må-godt-papir” – dvs. papir, som man kan bruge løs af. Der må gerne være tryk på den ene side af papiret, det kan også være bagsider af gamle plakater, tapet, hvad man har liggende…

Forberedende workshop med Helle Janke

For at styrke samarbejdet mellem det pædagogiske personale og kunstner skal alle involverede pædagoger deltage i en to timers forberedende workshop. Med en blanding af øvelser og oplæg vil forløbet blive gennemgået for at forberede pædagogerne, så de bedst muligt kan støtte de udviklingsprocesser, som vi gerne vil sætte i gang hos børnene. 

Sidder man allerede nu med spørgsmål, så skriv dem ned, så I husker dem! På workshoppen bliver der rig mulighed for at drøfte, hvad vi sætter i gang og hvorfor. Helle Janke, fortæller i Blå Sol (https://hellejanke.dk)

Workshoppen er udover forberedelse til dagene med kunstner også inspiration til, hvordan man selv kan arbejde med kreative processer og eksperimentere med kunst og kultur i dagtilbuddene.

Der afholdes to workshop, en i august og en i januar, fordi Helle Janke er ude i børnehaverne hele skoleåret 2024-2025.

De børnehaver der skal have Kunst-Hop i efteråret 2024 deltager i den forberedende workshop d. 29. august, og de børnehaver, der først skal have Kunst-Hop i 2025, deltager i den forberedende workshop d. 8. januar 2025.

Tid: D. 29. august 2024 kl. 13.00- 15.00
Sted: Ubby kultur-og forsamlingshus, Hovedgaden 19, 4490 Jerslev

Tid: D. 8. januar 2025 kl. 13.00- 15.00
Sted: Ubby kultur-og forsamlingshus, Hovedgaden 19, 4490 Jerslev

Tidsplan 2024-2025

2024

Børnehuset Kløvergården
Hold 1: d. 9., 16., 23. september kl. 9.30- 11.00
Hold 2: d. 9., 16., 23. september kl. 12.00-13.30

Krudthuset
Hold 1: d. 10., 17., 24. september kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 10., 17., 24. september kl. 12.00-13.30

Høng Børneunivers
Hold 1: d. 11., 18., 25. september kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 11., 18., 25. september kl. 12.00-13.30

Løve Børnehave
Hold 1: d. 12., 19., 26. september kl. 9.30- 11.00
Hold 2: d. 12., 19., 26. september kl. 12.00- 13.30

Hobitten
Hold 1: d. 30. sep., 7. okt., 21. okt. kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 30. sep., 7. okt., 21. okt. kl. 12.00-13.30

Lupinvejens Børnehave
Hold 1: d. 1. okt., 8. okt. 22. okt. kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 1. okt., 8. okt. 22. okt. kl. 12.00-13.30
Hold 3: d. 2. okt., 9. okt., 23. okt. kl. 12.00-13.30

Tømmerup Fribørnehave
Hold 1: d. 2. okt., 9. okt. og 23. okt. kl. 9.30-11.00

Friluftsgården
Hold 1: d. 28. nov., 5. dec. 12. dec. kl. 9.30- 11.00
Hold 2: d. 28. nov., 5. dec. 12. dec. kl. 12.00-13.30

Snertinge Børnehus
Hold 1: d. 25. nov., 2. dec. og 9. dec. kl. 9.30- 11.00
Hold 2: d. 25. nov., 2. dec. og 9. dec. kl. 12.00- 13.30
Hold 3: d. 26. nov., 3. dec. og 10. dec. kl. 9.30- 11.00

Børnehaven Gården
Hold 1: d. 26. nov., 3. dec., 10. dec. kl. 12.00-13.30
Hold 2: d. 27. nov., 4. dec., 11. dec. kl. 9.30-11.00
Hold 3: d. 27. nov., 4. dec., 11. dec. kl. 12.00-13.30

Bregnen Naturbørnehave
Hold 1: d. 3. okt., 10. okt. og 24. okt. kl. 9.30- 11.00
Hold 2: d. 3. okt., 10. okt. og 24. okt. kl. 12.00- 13.3

2025

Svebølle Børnehus
Hold 1: d. 13. jan., 20. jan., 27. jan. kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 13. jan., 20. jan., 27. jan. kl. 12.00-13.30
Hold 3: d. 14. jan., 21. jan., 28. jan. kl. 9.30-11.00

Børnehuset Buldervang
Hold 1: d. 14. jan., 21. jan. 28. jan. kl. 12.00-13.30
Hold 2: d. 15. jan. 22. jan., 29. jan. kl. 9.30-11.00

Børnehaven Mælkebøtten
Hold 1: d. 15. jan., 22. jan., 29. jan. kl. 12.00-13.30

Børnehaven Mariehønen
Hold 1: d. 16. jan. 23. jan., 30. jan. kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 16. jan. 23. jan., 30. jan. kl. 12.00-13.30

Rørby Børnehave
Hold 1: d. 3. feb. 17. feb. 24. feb. kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 3. feb. 17. feb. 24. feb. kl. 12.00-13.30

Børnehuset Engen
Hold 1: d. 4. feb., 18. feb. 25. feb. kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 4. feb., 18. feb. 25. feb. kl. 12-13.30
Hold 3: d. 5. feb., 19. feb. 26. feb. kl. 9.30-11.00

Børnehuset Østgården
Hold 1: d. 5. feb., 19. feb., 26. feb. kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 5. feb., 19. feb., 26. feb. kl. 12.00-13.00

De fire Årstider
Hold 1: d. 6. feb., 20. feb. og 27. feb. kl. 9.30-11.00

Børnehaven Nordlyset
Hold 1: d. 3. marts, d. 10. marts og d. 17. marts kl. 9.30-11.00

Sæby Hallenslev Fribørnehave
Hold 1: d. 3. marts, d. 10. marts og d. 17. marts kl. 12.00-13.30

Børnehaven Svalereden
Hold 1: d. 4. marts, 11. marts, 18. marts kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 4. marts, 11. marts, 18. marts kl. 12.00-13.30

Kalundborg Asylbørnehave
Hold 1: d. 5. marts, 12. marts, 19. marts kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 5. marts, 12. marts, 19. marts kl. 12.00-13.30

Børnehuset Troldebo
Hold 1: d. 6. marts, 13. marts, 20. marts kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 6. marts, 13. marts, 20. marts kl. 12.00-13.00

Aktivarius
Hold 1: d. 24., marts, 31., marts, 7. april kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 24., marts, 31., marts, 7. april kl. 12.00-13.30
Hold 3: d. 25. marts, 1. april, 8. april kl. 9.30-11.00

Børnehuset Regnbuen
Hold 1: d. 26. marts, 2. april og 9. april kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 26. marts, 2. april og 9. april kl. 12-13.30

Raklev Børnehave
Hold 1 d. 27. marts, 3. april, 10. april kl. 9.30-13.00
Hold 2 d. 27. marts, 3. april, 10. april kl. 12.00-13.00

Eventyrhuset
Hold 1: d. 28 april, 5. maj, 12. maj kl. 9.30-11.00
Hold 2: d. 28 april, 5. maj, 12. maj kl. 11.00-12.00
Hold 3: d. 29. april, 6. maj, 13. maj kl. 9.30-11.00

Børnehuset Kirke Helsinge
Hold 1: 29. april, 6. maj og 13. maj kl. 9.30-11.00

Sejerø Børnehave
Hold 1: d. 22. april, 23. april, 24. april kl. 9.30-11.00

Evaluering

Der er til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene er med til at styrke elevernes kreativitet, og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik her for at komme til evalueringen.

Scroll to Top