Musikforløb i Slagelse 24/25

I Musikforløbet i Slagelse skal alle 0. klasses elever have musikundervisning fra Slagelse Musikskole med Bella Marie Olsson og Luna Kjølstad. Eleverne skal lege med og undersøge musikkens mange forskellige facetter med instrumentleg og ikke mindst de fantastiske verdener, som musikken rummer.

Læringsmål

Musik i fællesskab er udviklet til musik på 0. klassetrin og har som læringsmål, at eleverne: 

  • kan deltage eksperimenterende i musikalske aktiviteter
  • kan deltage opmærksomt i sang og bevægelse

Læringsmålene er koblet til færdigheds- og vidensmålene:

Sanglege og bevægelseslege

  • Eleven kan deltage i sang- og bevægelseslege

Indhold

Musik i fællesskab har i år 24/25 titlen Instrumentleg.
Gennem sang, bevægelseslege, rytmeøvelser, musiklytning og andre musikalske aktiviteter vil børnenes naturlige interesse for musik stimuleres. Eleverne vil blive præsenteret for musikkens grundelementer og skal selv være udøvende i forskellige instrumenter.

Fantasi og leg er udgangspunktet for musikundervisningen med instrumenter og eleverne skal undersøge musikkens mange forskellige facetter via instrumenterne. I en ramme af fantasi vil eleverne bruge deres naturlige musikalitet til at spille sammen og finde på. Det at være udøvende har en væsentlig rolle i timerne hvor vi også laver rim og remser, sanglege og meget mere.

Instrumentleg varetages af musikunderviserne fra Slagelse Musikskole, Bella og Luna, som vil lave kreativ og skabende musik- og rytmikundervisning.

Forberedende lærerworkshop

For at styrke samarbejdet, så skal alle involverede lærere deltage i en 2-timers lærerworkshop, hvor dele af forløbet gennemgås. De deltagende lærere/pædagoger kommer selv til at afprøve nogle af de øvelser fra forløbet, så de kan hjælpe og understøtte eleverne undervejs i musikforløbet ude på skolerne. Det er vigtigt, at børnehaveklasselederne viser vejen og er deltagende sammen med børnene, når I får besøg af Bella og Luna.

Workshoppen er udover forberedelse til musikforløbet også inspiration til, hvordan man som lærer selv kan arbejde med rytmik, sange, musiske lege i egen undervisning.

Den forberedende lærerworkshop
Tid: 15. august 2024 kl. 13.00 – 15.00
Sted: Musikskolen, Skt. Pedersgade, 4200 Slagelse
. I koncertsalen (kør ind i skolegården)

Tidsplan skoleåret 24/25

2024

Antvorskovskolen
0.a: 4/10 1.+2. lektion, 9/10 3.+4. lektion, 30/10 1.+2. lektion
0. b: 4/10 3.+4. lektion, 23/10 1.+2. lektion, 30/10 3.+4. lektion
0. c: 9/10 1.+2.lektion, 23/10 3.+4. lektion, 1/11 1.+2. lektion

Marievangsskolen
0.a: 4/9 1.+2. lektion, 6/9 3.+4. lektion og 13/9 1.+2. lektion
0. b: 4/9 3.+4. lektion, 11/9 1.+2. lektion, 13/9 3.+4. lektion
0.c: 6/9 1.+2.lektion, 11/9 3.+4. lektion, 18/9 1.+2. lektion

Nymarkskolen
0. a: 18/9 3.+4. lektion, 20/9 1.+2. lektion, 27/9 1.+2. lektion
0. b: 20/9 3.+4. lektion, 25/9 3.+4. lektion, 2/10 1.+2. lektion
0. c. 25/9 1.+2. lektion, 27/9 3.+4. lektion, 2/10 3.+4. lektion

Søndermarkskolen
0.a: 1/11, 3.+4. lektion, 6/11 3.+4. lektion, 8/11 1.+2. lektion
0.b: 6/11, 1.+2. lektion, 8/11 3.+4. lektion, 13/11 1.+2. lektion

Vemmelev Skole
0. a: 15/11 3.+4. lektion, 20/11 3.+4. lektion, 27/11 3.+4. lektion
0. b: 22/11 3.+4. lektion, 27/11 1.+2 lektion, 29/11 1.+2. lektion

Stillinge Skole
0. a: 15/11 1.+2. lektion, 20/11 1.+2. lektion, 22/11 1.+2. lektion. Obs! 0.c/få elever deltager sammen med 0.a de 3 datoer.

Hashøjskolen
0.b: 29/11 3.+4. lektion, 4/12 1.+2. lektion, 6/12 3.+4. lektion

Hvilebjergskolen
0.a: 4/12 3.+4. lektion, 6/12 1.+2. lektion, 11/12 1.+2. lektion

2025

Baggesenskolen
0.a: 8/1 1.+2. lektion, 10/1 1.+2. lektion, 15/1 3.+4. lektion
0.b: 8/1 3.+4. lektion, 10/1 3.+4. lektion, 15/1 1.+2. lektion

Broskolen
0.b: 17/1 1.+2. lektion, 22/1 1.+2. lektion, 24/1 3.+4. lektion
0.c: 17/1 3.+4. lektion, 22/1 3.+4. lektion, 24/1 1.+2. lektion

Storebæltskolen
0.a: 29/1 1.+2. lektion, 31/1 1.+2. lektion

Solskinsskolen
0.a: 19/2 1.+2. lektion,21/2 3.+4. lektion, 28/2 1.+2. lektion
0.b: 19/2 3.+4. lektion,26/2 1.+2. lektion, 28/2 3.+4. lektion
0.c: 21/2 1.+2. lektion, 26/2 3.+4. lektion, 5/3 1.+2. lektion (stopper lidt før)

Dalmose Skole
0.a: 5/3 3.+4. lektion, 7/3 1.+2. lektion, 12/3 1.+2. lektion

Nordskolen
0.a: 14/3 1.+2. lektion,19/3 1.+2. lektion,21/3 1.+2. lektion

Rosenkilde Skole
0.a: 14/3 3.+4. lektion,19/3 3.+4. lektion,21/3 3.+4. lektion

Antvorskov Satellitklasser
0.a: 26/3 1+2. lektion, 2/3 1. + 2. lektion
0.b: 2/4 1.+ 2. lektion, 4/4 1. + 2. lektion

Kirkeskovskolen
0.a: 23/4 1.-2. lek., 25/4 3. og 4. lek. og 30/4 1.-2. lek.

Evaluering

Der bliver til alle kulturforløb lavet en survey, hvor både lærere og elever evaluerer deres oplevelse af kulturforløbet med kunstnere.

I evalueringen er der særligt fokus på at undersøge i hvilken grad kulturforløbene i Kumult! er med til at styrke elevernes kreativitet og om de giver inspiration og metoder til at arbejde med kreative læringsprocesser.

Klik HER for at komme til lærerevalueringen

Scroll to Top